Är det dags att växa?

Vissa företag har tillslut nöjet att bli så pass framgångsrika att de tids nog måste börja fundera på hur man bäst ska gå tillväga för att expandera vidare i en större omfattning. I detta läge finns det en rad olika metoder för att växa, något som bör ses över så grundligt som möjligt för att säkerställa en optimal strategi för varje unikt tillfälle.

Nationellt

Det vanligaste för ett företag som är i någon form av expansionsfas, så länge ens verksamhet inte redan är landstäckande, är att man ser till att växa inom landets gränser snarare än utanför. Det finns självfallet undantag och som företagare gör man självfallet det som är mest gynnsamt för den egna verksamheten, vilket mycket väl kan vara att istället etablera sig utomlands. I de fall där man dock kommit fram till att det är smartast att först växa inom Sveriges gränser så finns det dock en rad olika tillvägagångssätt för att göra så. Man kan leta efter ett annat företag att köpa upp för att minska konkurrensen och öka omsättningen. I dessa fall bör man leta efter någon form av verksamhet som ligger nära ens egen men som också kan tillföra något kompetensmässigt som man i nuläget saknar. Är man dock inte intresserad av att utöka verksamheten på detta vis så är alternativet istället att etablera sig på en eller flera andra orter i landet. Smartast är kanske att sikta på ett strategisk geografiskt läge där man ännu inte har någon direkt räckvidd. På detta vis så kan man tillskansa sig helt nya kunder lite över en natt, något som självfallet inte är dåligt.

Internationellt

Det kanske bästa sättet för att etablera sig på den internationella marknaden är att se till att nå ut till potentiella kunder via nätet. Visst, en del företag behöver faktiskt fysiskt finnas på plats i de länder där de är intresserade av att ta marknadsandelar, men för merparten av alla företag går det hur bra som helst att enbart vara synbar online för att både sälja sina produkter och tjänster. Vi rekommenderar därför att i första hand titta på möjligheten att bredda företagets nuvarande sajt med fler språk och därefter satsa på någon form av digital marknadsföring i och med lansering.