Hitta rätt personal

Personalen är något av navet i ett företag och för att navet ska fungera och snurra som det ska krävs givetvis att man har rätt personal. Just därför tänkte vi här kika lite närmare på vad man kan göra för att hitta just rätt personal till sitt företag.

glada medarbetare

Rätt image

En sak som är viktig för att locka rätt personal är att man har rätt image och ett attraktivt varumärke. För att skapa detta är det viktigt att marknadsföra sig på rätt sök gentemot de sig letar nytt jobb. På fackspråk kallar man detta ofta för employer branding.

Annonsera rätt

Något som också är viktigt när man söker nya medarbetare är att annonsera på rätt sätt. Det är viktigt att man i platsannonsen så exakt som möjligt preciserar vad det är man letar efter så man inte översköljs med ansökningar som egentligen inte är kvalificerade eftersom det bara innebär en massa extra arbete.

Ta hjälp

Ett annat alternativ när man söker efter personal är givetvis att ta hjälp av headhunters eller liknande. Detta kan vara ganska praktiskt eftersom dessa då sköter hela rekryteringsprocessen från start till mål.