Kombinera din e-handel mer pop up-butik

Många väljer att förkasta den fysiska butiken och finns endast online. Det är lättare att hålla lager, billigare i drift och du kan nå ut till hela landet eller världen istället för innevånarna i det omkringliggande samhället.

Under sommaren kan du passa på att göra något annorlunda med din butik. Testa att sätta upp en pop up-butik på några platser runt om i Sverige. Är du själv är har bara några anställda kan ni åka på en turné och slå upp butiken på olika datum. Det passar bra under sommarrean då folk är mer benägna att shoppa. Du kan också använda pop up-butiken som en intressekoll, se hur marknaden se hur i olika städer och om det skulle vara lämpligt att etablera sig permanent på platsen.

Hitta lokaler som du kan hyra under kortare perioder, en pop up-butik kan ha öppet över en helg eller under flera veckor. Men det måste du bestämma med uthyraren i förväg. Även om försäljningen går dåligt är du bunden att betala för hela uthyrningsperioden.

Du behöver också tänka ut logistiken: hur mycket varor ska du ta med dig till städerna och hur ska de fraktas? Mindre saker kan du frakta själv med ett hyrsläp, större objekt behöver du kanske boka frakt för. Du behöver också fixa en smidig betallösning så dina kunder kan betala med kort och kontanter. Du vill inte dra runt på ett stort kassasystem, en lättare väg är att hyra en lösning under perioden.

Pop up-butiken är främst där för att marknadsföra ditt varumärke. Glöm inte att dekorera och informera om din e-butik där kunder kan hitta större utbud. Du kan till och med ställa upp några datorer som visar din hemsida där intressenter som gillar utbudet kan leta efter fler saker i din webbshop.

Det viktiga med pop up-butiken är att ha ett tydligt syfte och tidsperiod. Du bör även tänka på om någon viss tid på året är bäst för produkten du tänkt sälja. Om du säljer längdskidor och pjäxor ska din pop up-butik inte dyka upp mitt i sommaren men gärna under senhösten så att folk påminns om att de behöver nya skidor och hittar dem hos dig.

Försök att hålla allt enkelt och stilrent. Att börja komplicera både det ena och det andra är sällan nödvändigt och kan snarare stjälpa projektet än att hjälpa det. Du ska så klart inreda enligt din grafiska profil med logga och rätt färger. Men du behöver inte kosta på med specialbeställd inredning. Försök hellre använda dina egna prylar som inredningen och fyll på allteftersom kunderna länsar butiken!

Har du aldrig haft en fysisk butik tidigare är det bra att ta hjälp från någon med erfarenhet. Det finns även de som arbetar specifikt med att hjälpa andra att sätta upp pop up-butiker och de kan vara ovärderliga om man helt och håller saknar erfarenhet.

Pop up-butiken kan även ge dig ett perfekt tillfälle att få en insikt i din kundbas. En digital analys kan bara ge så mycket information om vilka de är som köper ens produkter. Båda har dock sina fördelar och ingen bör hållas upp över den andra som den mer korrekta bilden.