Stick ut från mängden

Något som oftast kan komma att bli en stor framgångsfaktor för ett företag är förmågan att särskilja sig från resterande företag inom samma bransch nisch genom att sticka ut på ett positivt sätt. Detta kan göras på en rad olika sätt och idag ska vi titta på några av dessa.

Profilera sig smart

Något av det viktigaste för att sticka ut från mängden är att välja både ett riktigt bra namn och en riktigt bra logotyp. Här gäller det att ta med sina framtidsplaner i beräkningen då det helt enkelt är bra att välja ett namn och en logotyp som lämpar sig väl även vid en expansionsfas. Även fast exempelvis ”Örebro Eltjänst” kän kännas som ett perfekt namn inledningsvis så är det inte speciellt bra när företaget växt ur sina första par skor och ska leda sig vidare för etablering på nya orter. Det gäller alltså att profilera sig smart, redan från början. När namnet väl är spikat är vårt råd att höra av sig till en riktigt duktig designbyrå som Logo Kompaniet, som verkligen kan ge företaget en logotyp som det förtjänar.

Se över erbjudandet

Chansen är stor att detta redan är någonting som företaget kan ha tänkt över, men det finns nästan alltid ett värde i att fundera över hur man kan göra sitt erbjudande ännu mer attraktivt för kunden vare sig man säljer varor eller tjänster. Titta helt enkelt på vad just ditt företag skulle kunna erbjuda som efterfrågas av kunderna eller som de skulle tänkas vilja ha, men som är svårt att apa efter för andra företag. På så vis finns det alltid en extra anledning att välja just ert företag och inte någon konkurrent.

Tänk utanför boxen

Många företag har blivit framgångsrika för att de har vågat ta ut svängarna en aning och tänka utanför boxen. Detta kan gälla allt från marknadsföring till personalpolitik, ja egentligen allt som kan komma att vara av nytta för företaget på kort eller lång sikt, helst båda.Att anlita magikern Hans Lindström till din monter för din nästa företagsmässa är ett typexempel på någonting som skulle kunna få just ditt företag att stå ut mitt i höstacken, men det finns självfallet många andra knep att ta till bara man är beredd att tänka i lite annorlunda banor.