Viktigt med webbnärvaro

Oavsett bransch så har webben blivit en otrolig viktig del av verksamheten. Men varför är det så? Vad bör man tänka på och hur börjar man?

Egen sajt och webbshop

Att ha en egen sajt är för de allra flesta grunden i företagets internetnärvaro. Med en egen sajt så har man total kontroll över sitt budskap både i form av text men även när det kommer till designen och rikt innehåll så som bilder och video.

Om man har möjlighet att dessutom sälja sina produkter eller tjänster direkt på hemsidan så blir det dessutom en helt ny inkomstkälla. Med rätt teknik får man dessutom möjlighet att spåra försäljningen på väldigt detaljerade sätt. Detta gör att man kan vara otroligt riktad i sin marknadsföring och skära bort de delarna som inte leder till köp.

Då sajten lätt blir en väldigt viktig del i företagets verksamhet så är det extra viktigt att man använder sig av rätt plattform. Om sajten skulle gå ner en längre tid eller om den blir för svår att administrera så är det lätt att man förlorar stora inkomster. Administrerade alternativ låter dig fokusera på er kärnverksamhet och vad ni vill kommunicera till kund. Har man tillräckligt med teknisk kompetens in-house så är det självklart ett alternativ att själv sköta driften.

Sociala medier

Sociala medier är idag ett mycket hett ämne när det kommer till digital marknadsföring. De ger en möjlighet att få kontakt med kunderna direkt på de plattformar de redan är engagerade i. Detta är mycket givande både när det kommer till att locka nya kunder och att hantera eventuella problem så som om någon skulle vara missnöjd.

De idag största plattformarna är Facebook, Instagram, Twitter eller Snapchat. Vilka man främst bör satsa på beror på företagets verksamhet och målgrupp samt vad man har för mål. Nackdelen med sociala medier är att de aldrig kan ersätta en egen hemsida. Det är dessutom svårt att spåra vilken effekt satsningarna i slutändan har på intäkterna.

Annonsering

Webben är ett utmärkt ställe att nå nya kunder på. Annonseringskonstnader är dessutom många gånger betydligt lägre än andra medier så som print, tv eller radio. Detta gäller både när det handlar om produktion av annonserna och exponeringskostnaderna. Många gånger betalar man dessutom inte för varje exponering utan istället för de besökare som faktiskt klickat på en annons.